سفیر بریتانیا توقف گفتگوی طالبان و آمریکا را 'تاکتیکی' خواند
نوشته شده توسط : zwembril
ویلیام پتی، سفیر بریتانیا در کابل

آقای پتی در آستانه پایان ماموریت دو ساله خود در افغانستان قرار دارد

سفیر بریتانیا در کابل، اعلامیه اخیر گروه طالبان در مورد توقف مذاکرات با آمریکا را حرکت "تاکتیکی" توصیف کرده و گفته است که تصور نمی کند تمامی شاخه های طالبان با این تصمیم موافق باشند.

ویلیام پتی به خبرنگاران در کابل گفت که مهم است تا مشکلات جاری در افغانستان از طریق مسالمت آمیز حل شود و افزود که طالبان هنوز می تواند در ساختار سیاسی افغانستان جا داشته باشد.

طالبان اخیرا با انتشار اعلامیه ای گفت که موضع آمریکا در قبال مذاکرات صلح "مبهم" است و از این رو این گفتگوها را متوقف می کند.

اعلامیه طالبان همچنین آمریکا را مسئول توقف مذاکرات دانسته است اما با این حال، سخنگوی کاخ سفید گفت که آمریکا هنوز به ادامه گفتگو با طالبان پایبند است.

سفیر بریتانیا در کابل که در پایان ماموریت دو ساله خود در افغانستان قرار دارد، دورنمای افغانستان را خوب ارزیابی کرد و گفت که افغانستان با تلاشهای موجود، در مسیر درستی در حرکت است.

'اشتباه'

مذاکره با طالبان و تلاش برای پایان دادن به خشونتها از طریق گفتگو، از برنامه های اصلی دولت افغانستان در سالهای اخیر بوده است و متحدان اصلی این کشور، از جمله آمریکا و بریتانیا و پیمان ناتو نیز از این برنامه حمایت کرده اند.

این تلاشها به حدی جدی بوده که بسیاری از نهادهای جامعه مدنی در افغانستان نسبت به بازگشت طالبان به قدرت ابراز نگرانی کرده اند.

با این حال، سفیر آمریکا در کابل می گوید که این نگرانی ها بی اساس است.

"فکر می کنم اگر طالبان منتظر خروج نیروهای خارجی و ساقط کردن حکومت (افغانستان) هستند، اشتباه می کنند. امیدوارم چنین فکری در سر نداشته باشند"

سفیر بریتانیا در کابل

آقای پتی گفت که اگر طالبان به این فکر هستند که پس از خروج نیروهای ناتو، می توانند دوباره قدرت را در افغانستان بدست بیاورند، اشتباه می کنند.

او گفت: "فکر می کنم اگر طالبان منتظر خروج نیروهای خارجی و ساقط کردن حکومت (افغانستان) هستند، اشتباه می کنند. امیدوارم چنین فکری در سر نداشته باشند، چرا که برای طالبان بهتر است به فکر پایان جنگ و پیوستن به روند سیاسی باشند."

آقای پتی همچنین نسبت به توانایی نیروهای امنیتی افغانستان پس از خروج نیروهای ناتو ابراز خوشبینی کرد، اما در عین حال گفت که جامعه جهانی برخی از فرصت هایی را در افغانستان از دست داد که می توانست اوضاع را در این کشور بهبود بخشد.

او گفت که افغانستان در سه سال اخیر به پیشرفت های مهمی دست یافته است، اما افزود که عدم توجه کافی به افغانستان در شش سال اول حضور جامعه جهانی در این کشور، باعث عقب ماندن شد.

سفیر بریتانیا گفت: "ما برخی فرصت ها را از دست دادیم. فکر می کنم پس از آنکه نیروهای ائتلاف به اینجا (افغانستان) آمدند و طالبان را از قدرت کنار زدند، ما شاید توجه کافی به افغانستان نکردیم. وظایف خود را به درستی درک نکرده بودیم."





:: برچسب‌ها: فرمت مربع ,
:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: